İstedadlı qələm sahibi, publisist, jurnalist və ictimai xadim, ğörkəmli mollanəsrəddinçi, Ömər Faiq Nemanzadə XX əsr Azərbaycan milli mətbuatının inkişafında , xalqımızın milli dirçəlişi və xoşbəxt gələcəyi uğrunda mübarizədə yaxından iştirak etmiş və ictimai-fikir tariximizdə öz dəst-xətti ilə tanınmış mütərəqqi ziyalılarımızdan biridir.
Ö.F. Nemanzadə “mollanəsrəddinçilər” adlı fikir cərəyanının rəhbəri Cəlil Məmmədquluzadənin sədaqətli məslək yoldaşı olmuşdur. C.Məmmədquluzadə əvvəlcə “Şərqi-Rus”da, sonra isə “Qeyrət” mətbəəsində birgə fəaliyyəti ərzində Ömər Faiqi istedadlı qələm sahibi və öz əqidəsinə uyğun mətbuata ehtiyacı olan bir mühərrir kimi tanımışdı. Ömər Faiq Nemanzadənin fəaliyyətinin daha məhsuldar dövrü XX əsrin əvvəllərinə təsadüf edilir. Ö.F. Nemanzadə mühərrirlik fəaliyyətinə Məmmədağa Şahtaxtlının sahibi və redaktoru olduğu türkcə dərc olunan “ Şərqi-Rus” qəzetində başlamışdır. O, 1903-1905-ci illərdə “ Şərqi-Rus”la əməkdaşlıq etmişdir. Həmin qəzetin birinci nömrəsi 1903-cü il martın 30-da Tiflisdə çap olunmuşdu. Ö.F. Nemanzadə türkcə "Şərqi - Rus" adlı qəzetinin çıxmasını böyük sevinclə qarşılamışdı. "Şərqi - Rus" qəzeti əvvəllər həftədə üç dəfə buraxılmış, 1904-cü il iyunun 8-dən etibarən gündəlik qəzetə çevrilmişdi. Əyalətlərdə gördüyü rəzalətləri, cahilliyi qələmə almaq, ürəyini boşaltmaq üçün "Şərqi - Rus" qəzeti Ö.F.Nemanzadəyə imkanlar yaratmışdır. Qəzetin rəsmi redaktoru M. Şaxtaxtinski olsa da, əsas mühərrirləri C. Məmmədquluzadə və Ömər Faiq idi. "Şərqi - Rus" qəzeti XX əsrin ilk gündəlik Azərbaycan qəzeti kimi tarixə daxil olmuşdur. Qəzetin cəmi 392 nömrəsi çıxmış, sonuncu nömrəsi isə 1905-ci il yanvarın 15-də cap edilmişdir. “Şərqi-Rus” fəaliyyətini dayandırarkən Ömər Faiq, Cəlil Məmmədquluzadə və Məşədi Ələsgər Bağırov qəzetin mətbəəsini birgə alaraq 1905-ci ildə müstəqil “Qeytət” adlı nəşriyyat təsis etmişdilər. Bu Azərbaycan mədəniyyəti tarixində ilk milli müəssisə olmuş və adından göründüyü kimi qələmi, imkanı və bacarığı olan insanları xalqa onun doğma ana dilində doğru söz deməyə, milli dirçəliş və tərəqqi uğrunda qeyrət göstərməyə çağırmışdı. “Qeyrət” nəşriyyatının buraxdığı ilk kitab Ömər Faiqin “ Dəvət” əsəri olmuşdur. Ö.F.Nemanzadənin 1905-ci ildə həmin mətbəədə çap etdirdiyi “ Dəvət” adlı kitabı da oxucuları məhz belə qeyrətə dəvət idi. Bir qədər sonra bu mətbəədə məşhur “ Molla Nəsrəddin” jurnalı nəşr olunmağa başladı. Ö.F.Nemanzadə 1906-cı ildən etibarən “Molla Nəsrəddin” jurnalının nəşrində fəal iştirak etmişdir. O, 1906-cı ildən 1917-ci ilə qədər jurnalın məsul katibi və yaxud C. Məmmədquluzadədən sonra 2-ci redaktoru , Mirzə Cəlil olmayanda “ jurnalın məzmunu barəsində” sahibi ixtiyar kimi fəaliyyət göstərirdi. “Molla Nəsrəddin” - həftəlik illüstrasiyalı ilk Azərbaycan satirik jurnalı olmuşdu. Jurnalın birinci nömrəsi 1906-cı il aprelin 7-də Tiflisdə çapdan çıxmışdır. Jurnal 1906 - 1907-ci illərdə Tiflisdə, 1921-ci ildə Təbrizdə, 1922 - 1931-ci illərdə Bakıda nəşr olunmuşdur. Dərc olunduğu 25 il ərzində yurnalın 748 nömrəsi işıq üzü görmüşdü ki, onların da 340 -ı Tiflisdə, 8-i Təbrizdə, 400-ü Bakıda çıxmışdır. Bu jurnalın ətrafında XX əsrdə tənqidi-realist ədəbiyyatın əsas təmsilçiləri toplaşmışdır. “ Molla Nəsrəddin” də Ömər Faiq Nemanzadə, M.Ə. Sabir, Ə. Haqverdiyev, Ə. Nəzmi, Ə. Qəmküsar, M. S. Ordubadi, Mirzəli Möcüz və digər şair, yazıçı və jurnalistlər, habelə O. Şmerlinq, İ. Rotter, Əzim Əzimzadə kimi tanınmış rəssamlar fəaliyyət göstərirdilər. Cəlil Məmmədquluzadə Əliqulu Qəmküsarın ölümünün beşilliyi münasibətilə yazdığı məqaləsində qeyd etdirdi ki, “ Molla Nəsrəddin” tək bir nəfər müəllifin əsəri deyil, “ Molla Nəsrəddin” bir neçə mənim əziz yoldaşlarımın əsərlərinin məcmuəsidir ki, mən də onların ancaq ağsaqqal yoldaşıyam.” Satirik gülüş dərin məzmunlu yumor jurnaldakı yazıların əsasını təşkil edirdi. Jurnalın ilk nömrələri Cəlil Məmmədquluzadə ilə Ömər Faiq Nemanzadənin gücünə çap olunurdu. Azərbaycan ədəbiyyatı və mətbuatı tarixində yeni bir üslub yaradan “Molla Nəsrəddin” ümumən ədəbiyyatın inkişafında bir dönüş nöqtəsi oldu. Bütün Müsəlman Şərqində ilk demokratik və yeganə parlamentli respublika olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin banilərindən biri M.Ə. Rəsulzadə “Molla Nəsrəddin” məcmuəsini Azərbaycan məzacının xəlq etdiyi bir şah əsər adlandırmışdır.
Mirzə Cəlil mürgüləməkdə olan məzlum Şərqə üz tutub mənalı bir tərzdə deyirdi:” Ey mənim müsəlman qardaşlarım. Zəmani ki, məndən bir gülməli söz eşidib, başladınız gülməyə, o vədə elə guman etmiyəsiniz ki, Molla Nəsrəddinə gülürsünüz. Əgər bilmək istəsəniz ki, kimin üstünə gülürsünüz, o vaxt qoyunuz qabağınıza aynanı və baxınız camalınıza.” “Molla Nəsrəddin” əsl xalq jurnalı idi. 1906-cı ilin 10-cu nömrəsindən başlayaraq “Molla Nəsrəddin” öz oxucularına epiqraf şəklində bildirirdi: “ İdarəyə göndərilən məktub və məqalələr açıq türk dilində yazılmış olmasalar, çap olunmayacaqlar.” Jurnalın kəskin siyasi felyotonları, inqilabi ruhlu şerləri, həqiqətpərəstlik və ifşaçılığı çar hökuməti, yerli burjuaziya və din xadimlərinə qarşı ardıcıl mübarizə aparması onun senzura izləməsinə, təhdid və təkfir edilməsinə səbəb olurdu. Görkəmli şair, nasir və publisist M.S.Ordubadi-“Hərdəmxəyal”;Ö.F.Nemanzadə-“Ümidvar”; şair Əli Razi – “Dabanıçatdaq xala”, “Heyvərə”; Əli Məhzun –“Yetim cücə”; Bayraməli Abbaszadə - “Hammal”; Salman Mümtaz – “Xortdan bəy” imzaları ilə yazır və “Molla Nəsrəddin” səhifələrində öz satirik əsərləri ilə fəal iştirak edirdilər. Əsasən Molla Nəsrəddin təxəllüsü ilə yazıb-yaradan Mirzə Cəlil qismən də “Lağlağı”, “Dəli”, “Dəmdəki”, “Cırcırama”, “Hərdəmxəyal” və s. Imzalarla jurnalda çıxış edirdi.
«Molla Nəsrəddin» Yaxın və Orta Şərqdə milli-azadlıq və inqilabi-demokratik hərəkata ciddi təsir göstərmiş, beynəlxalq əhəmiyyətə malik jurnal olmuşdur. Sovet hakimiyyəti illərində ciddi təzyiq və qadağalara baxmayaraq jurnal öz mütərəqqi ənənələrini davam etdirmişdi. İctimai tərəqqiyə, elmin, mədəniyyətin inkişafına maneçilik törədən qüvvələri satira atəşinə tutmuşdur. Həmin dövrdə Ə. Haqverdiyev, Ə. Əzimzadə, Cəfər Cabbarlı, Əliağa Vahid, B. Talıblı və digər başqa ziyalılar bu jurnalla əməkdaşlıq edirdilər. Azərbycan Respublikası Prezidentinin İşlər İdarəsinin Siyasi Sənədlər Arxivinin kitabxanasında jurnalın 1906-1913 və 1922 -1931-ci illərdə nəşr olunan nüsxələri, Azərbaycan Respublikası Milli Arxiv İdarəsinin Elmi-məlumat kitabxanasında isə jurnalın 1910, 1923, 1925-1930-cu illərdə nəşr olunmuş bir sıra nüsxələri qayğı ilə qorunub saxlanılır. Tədqiqatçılar, alimlər, Azərbaycanda mətbuatın inkişaf tarixi ilə maraqlanan tarixçilər Milli Arxiv Fondu sənədlərindən istifadə edilməsi qaydalarına riayət etməklə həmin kitabxanalara müraciət edərək bu jurnallardan istifadə edə bilərlər. Yeri gəlmişkən qeyd edirik ki, Milli Arxiv İdarəsinin rəisi, tarix elmləri doktoru Ataxan Paşayevin rəhbərliyi ilə 2009-cu ildə “Molla Nəsrəddin jurnalının nəşri tarixindən” adlı sənədlər məcmuəsi Milli Arxiv İdarəsi tərəfindən hazırlanaraq nəşr olunmuşdur. Həmin sənədlər məcmuəsi Azərbaycan mətbuatı tarixində əvəzsiz rol oynamış, XX əsr ictimai fikir və ədəbiyyat tarixində yeni dövr açmış, təkcə Azərbaycanda deyil, Yaxın və Orta Şərq ölkələrində siyasi satiranın ilk qaranquşu olan “Molla Nəsrəddin” jurnalı və onun nəşri tarixinin öyrənilməsində olduqca əhəmiyyətlidir. Nəşr üçün sənədlər Gürcüstan, Azərbaycan və Rusiya arxivlərindən toplanmışdır.
Ömər Faiq “Molla Nəsrəddin”inlə yanaşı “Həyat”, “Tərcüman”, “İrşad”, “Tərəqqi”, “ İqbal”, “Yeni iqbal”, “ Açıq söz”, “Qardaş köməyi”, “Azərbaycan” və s. mətbuat orqanlarında “Ömər Faiq”, “Ümidvar”, “Dərdmənd”, “Lağlağı”, “Cəhrəçi xala” və başqa imzalarla dövrün aktual problemlərinə dair kəskin məqalələrlə çıxış etmişdi. Qeyd edilən məqalələrində ( “Dərdimiz və dərmanımız”, ”Nə üçün haqqımızı istəmiriz?”, “ Ağacı qurd içindən yeyər.”, “Mən kiməm?”, “ Molla Nəsrəddin” bağlandı, “Məzlum ən böyük zalımdır”,” Alınan azadlığı nə cür saxlamalı“ , ”İşığımız sönməyəcək”, “Çinovniklərimiz”, “Milli məsələlərimizin vaxtımı?”, “Həsən əminin şikayəti”, “Milliləşmək”, “Yazımız, dilimiz, “İkinci ilimiz”, “Dilimiz və imlamız”, “Müəllimlərimiz nə üçün Bakıya qaçırlar” və s.) çarizmin müstəmləkəçilik siyasətini ifşa etmiş, xalqımızın ictimai-siyasi mübarizəsini və mənəvi inkişafını, zülm və istismara, cəhalətə, fanatizmə qarşı mübarizəsini əks etdirmişdi. Ö.F. Nemanzadənin 18 oktyabr 1906-cı il tarixli 245№li “İrşad” qəzetində dərc etdirdiyi “ Məzlum ən böyük zalımdır” məqaləsində xalqın zülm altında inləməsinin başlıca səbəbinin məhz onun zülmə, həqarətə, döyülməyə, əziyyətə, qorxağlığa səbr və adət etməsində, zalımlara, müstəbidlərə ziyadə itaət etməsində görürdü. O, qeyd edirdi ki, “əsil zalım və günahkar zülm edənlər deyil, bəlkə zülmə, həqarətə səbr edənlərdir.”...Bəsdir bu qədər səbr, bəsdir çəkdiyimiz bu qədər həqarət.Vaxtdır ki, cümləmiz ittifaq edib tələb edək: Cənablar, biz öz dilimizlə oxuyub dilimizi, milliyyətimizi bilmək istəyrik. Biz öz dilimizə,dinimizə məxsus olan məktəblərimizi özümüz idarə etmək istəyiriz. Biz öz xahişimizlə rusca, firənkcə, nemescə oxuyub mərifətli, mədəniyyətli olmaq istəyirik, biz istəyirik ki, bir para milli işlərimizi özümüz idarə edib bizim adətimizdən bixəbər olan cahil və zalım qululuqçular bizim başımıza bəla olmasınlar…Bəli vaxtdır, biz də tərpənək, hüququmuzun mühafizəsinə çalışaq, haqq və musavat yolunda tökülən qanların səmayə əks edib süni şəfəqlər təşkil edən belə həngamələrdə aciz və miskinlər kimi qafilanə yatmayaq... ”
Azərbaycanın digər mütərəqqi ziyalıları kimi Ömər Faiq Nemanzadəni hidlətləndirən məsələlərdən biri də Azərbaycan xalqının özünü türk kimi deyil, müsəlman kimi adlandırması idi. Onun 1917-ci ilin mayında “ Qardaş köməyi” məcmuəsində dərc etdirdiyi “Mən Kiməm” məqalələsində qeyd edirdi: “ Ey qafqazlı türk, sən çoxdan islam qeyrətini çəkirsən və bu qeyrətlə, hətta öz adını da itirmişdin. Sən islam uğrunda o qədər çalışmış, əqidə qovğalarında o qədər zərər çəkmiş, o mərtəbə yorulmuşsan ki, axırda bu gün onların adlarını çəkmək istəməyib təkcə müsəlman olmaq xəyalına düşmüsən... Zamanamızda, yəni din və əbudiyyətdən, cins və millətlərin hökm sürdüyü böylə bir çağda insan öz soy və millətini tanımamaq, daha döğrusu, özünü bilməmək ən böyük günahlardan, silinməz ləkələrdən biridir... məhkum millətlərin öz varlıqlarıı, öz hüquqlarını saxlamaq iddiası ilə bu qədər qan tökülən bir vaxtda bizim özümüzü tanımamazlıq bəlası, dərin düşünülürsə, qarayaradan da, onun çibanından da daha acılı və daha zəhərlidir... Mən iddia etmək deyil, uca səslə bağırıram ki, biz özümüzü tanımırız, biz öz millətimizin boş adını belə bilmiyiriz.” Ömər Faiq Nemanzadə daha sonra qeyd edir: “Ey türk, sənin başına çox işlər gəlmişdi, çox əqidələr dolmuşdur. Çox şeylər bilirsən və bu gün də çox cahil deyilsən! Bir çox ədiblərin, müəllimlərin, mühəndislərin, doktorların, advokatların, məktəblərdə yüzlərcə tələbələrin var!... Ancaq, ancaq bircə xüsusda cahilsən. O barədə heç bir zad bilməyirsən... Sən hər şeyi öyrənmək istədiyin halda niyə bircə zadı- yəni özünü bilmək istəmirsən, niyə varlığından öz vücudundan, öz soy və nəslindən xəbərin yox? Niyə sənə “Kimsən?” dedikləri vaxt həqiqi cavabında aciz qalırsan? Niyə sadəcə deyə bilmirsən ki, mən türkəm. Niyə deyə bilmirsən ki, şiəlikdən, sünnilikdən, babılıqdan əvvəl sən türk idin. İndi də türksən və bundan sonra da türk qalacaqsan? Sən ey türk! Nə əqidədə, nə məsləkdə olursan ol, həmişə türksən. Sən gərək biləsən ki, dünyada hələ şiə, sünnü, babı, şeyxi adları yox ikən sən var idin.... Ey özündən bixəbər türk! Mədəniyyət əsrləri, nizam idarə və əsayiş üsulu “yasaq” qanunları hənuz Bağdad,Şam, Paris və Londonda yox ikən, sənin yurdunda var idi. Sən öz dadlı dilini cığırından çıxarıb bügünkü acınacaqlı hala salan ərəb əlifba və yazısından əvvəl sənin göyçək əlifba və yazın var idi. Ey özünü itirir, unudur dərəcədə müsafirpərvərlik, özgələrə hörmət göstərən türk, yadına sal ki, sənin ruhun, sənin qanın, sənin düşüncən, sənin varlığın hənuz sənin özundə ikən sən bu günki kimi dilsiz, yazısız yəni milli nişanəsiz deyildin.” Omər Faiq Nemanzadə millətpərvərlik əqidəsini yüksək qiymətləndirərək qeyd edirdi :”... Bu gün eynidən-eyniyə qanıram ki, dini əqidədən sonra insanda doğan dünyəvi əqidələrin birincisi millətpərvərlik əqidəsidir, ictimai fəlsəfənin baş, özünü tanımaq fəlsəfəsidir, millətini bilmək elmidir. Millətpərəstlik əqidəsi özgə ıqidələrin mərhələsi, keçididir...Bu halda ki, mövqeyimizə, elmimizə, ehtiyacımıza bizim ən birinci əqidəmiz isə azad millətpərəstlik əqidəsi olmalıdır...”
Xalqın savadlandırılmasını azadlıq yolunda, özünü dərk və milli oyanış yolunda əsas şərtlərdən biri hesab edən Ö.F. Nemanzadə qeyd edirdi:” Bu gün bizim üçün heç bir məsələ, heç bir ehtiyac yoxdur ki, müəllimlərimiz qədər əhəmiyyətli olsun.” Onun xalqın savadlandırılması və maarifləndirilməsi məsələlərinə həsr etdiyi və 5 may 1904-cü il tarixli 52№li “ Şərqi-Rus” qəzetində dərc edilmiş “ Nə üçün haqqımızı istəmiriz?” məqaləsində qeyd edirdi:”... bu gün bizim ölüm-dirim məsələmiz maarifdir. Öylə maarif ki, bu gün dava kimi ən nazik və dəqiqəsi milyonlar qiymətində olan bir vaxtda belə müharib dövlətlərin hər ikisi də bir tərəfdən onu da əldən buraxa bilmirlər...Zaman təqazası dəyişdi. Biz də buna görə dəyişməli, hərəkət etməliyik...Bir çox şəhərlərdəki sənət ziraət və şəhər məktəblərinin xərcinin bir qismini, bəlkə böyük bir hissəsini biz müsəlmanlar veririz. Nüfusa, pula nisbətlə ildə bir neçə uşağımızın pulsuz oxudulmağı da nizam daxilindədir. Halbuki cəmaətimizin göz yummasından, məhəlli qazılarımızın, böyüklərimizin diqqətsizliyindən o kimi yerlərimizi, haqqımızı özgələr zəbt etməkdədir. Bu kimi yerlərdə dörd göz olub millət balalarımızın rus məktəblərinə getmələrinə çalışmalıyıq. Bu yolda camaatı alışdırmalı, təşviq etməliyik. Çünki zəmanəmizdə rus məktəblərindən ürkmək, ictinab etmək maarif bağçamıza gələcək ən qüvvətli bir su arxını kəsmək deməkdir. Balalarımızı bir tərəfdən rus məktəblərinə göndərməklə bərabər buralara gedəmiyənlər üçün də hər şəhərdə, hər böyük kənddə xüsusi məktəblər açmalıyıq. Üsuli-cədid məktəblərimizi çağlatmalıyız. Xərab ola
Bugün: | 312 |
Dünən: | 774 |
Bu həftə: | 5681 |
Son həftə: | 6350 |
Bu Ay: | 18390 |
Son Ay: | 25108 |
Bu İl: | 284539 |
Ümumi: | 1304960 |
AZ1106, Bakı şəhəri, Ziya Bünyadov pr., 3
Tel: (+99412) 562 97 75 Faks: (+99412) 562 97 56 E-mail: info@milliarxiv.gov.az